Friss topikok

Utolsó kommentek

Mi áll Matolcsyék törvényjavaslatában? 2. rész

2010.11.28. 17:25 | Maradok | 2 komment

A Matolcsy-féle törvényjavaslatban természetesen szerepel -a hatalmas belföldi és külföldi visszhangot és nemtetszést kiváltott- a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény módosítása is.

Milyen változásra számíthatnak az átlépők és azok, akik magánnyugdíjpénztári tagok maradnak?

A törvényjavaslat 2011. január 31-ig megteremti - akár pályakezdőként, akár önkéntes döntés alapján – a pénztártaggá vált embereknek azt a lehetőséget, hogy arról rendelkezzenek, számlájuk vezetését a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer vegye át.

A visszalépés lehetősége fennáll azon személyek esetében is, akik 2011. február 1-jét megelőzően vonulnak nyugdíjba és magánnyugdíjpénztári tagságukra tekintettel részesülnek saját jogú nyugellátásban.
 
 
 
A törvényjavaslatban foglaltak alapján a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe visszalépő korábbi magán-nyugdíjpénztári tagok hozzájutnak nyugdíjcélú megtakarításuk reálhozamához, vagy rendelkezhetnek annak önkéntes nyugdíjbiztosító-pénztárba, vagy társadalombiztosítási nyugdíjrendszerben létrehozandó egyéni számlára történő átutalásáról. Azon magán-nyugdíjpénztári tagok, akiknek reálhozama negatív, úgy lépnek vissza az állami, munkafedezeti pillérbe, mintha ki sem léptek volna onnan, azaz nyugdíjcélú befizetésük inflációval növelt összege teljes mértékben jóváírásra kerül.
 
A törvényjavaslat megteremti a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerben az egyéni
számlanyilvántartás jogszabályi hátterét.
 
A javasolt szabályok részletesen meghatározzák a nyugdíjrendszerváltás módját: azon magánnyugdíjpénztári tagoknak kell nyilatkozatot tenniük, akik meg szeretnék tartani magánnyugdíjpénztári tagsági jogviszonyukat.
 
 
 
Meddig kell nyilatkozni?

A nyilatkozattételre rendelkezésre álló idő 2011. január 31- én zárul. Amennyiben a törvényjavaslat 2010. december 16-ig elfogadásra és kihirdetésre kerül, a
magán-nyugdíjpénztári tagoknak elegendő idő (45 nap) áll rendelkezésre döntésük meghozatalára.
 


 

A törvényjavaslat egyik leghangsúlyosabb eleme, hogy aki nem lép vissza a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe, az ugyan 2011. december 31-ét követően is teljesíti kötelező magánnyugdíjpénztári befizetését (a teljes munkavállalói, azaz 10 %-pontos mértékben) magánnyugdíjpénztárába, azonban ettől a dátumtól kezdődően nem jogosult a társadalombiztosítási pillérből nyugdíjellátásra, azaz mintegy „kiszerződik” az állami társadalombiztosítás rendszeréből.

Szerzett jogai természetesen nem sérülnek, azaz eddig az időpontig megszerzett
társadalombiztosítási ellátási jogosultsága megmarad.
 
Fontos eleme a törvényjavaslatnak, hogy a magán-nyugdíjpénztári tagdíjak átutalásának 14 hónapra történő felfüggesztését kompenzáló szabályt állapít meg: erre az időszakra a nyugdíjjáradék teljes egészében az állami pillérből kerül megállapításra.

A nyugdíjpénztár-választás szabadságának megteremtése lehetővé teszi a pénztártagok teljes köre számára a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe történő visszalépést.

A magánnyugdíjpénztárakból a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe történő visszalépéssel kapcsolatos egyes pénzügyi kérdésekkel, a felállításra kerülő pénzügyi alap döntéshozatali rendjével, a vagyon kezelésével és felhasználásával kapcsolatos rendelkezéseket rögzíti a törvényjavaslatnak a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapról szóló része. Az Országgyűlés – a javaslat elfogadása esetén – létrehozza a jogi személyiséggel felruházott Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapot.
 
Az özvegyi járadék

Az elhunyt biztosított társadalombiztosítási egyéni számláján nyilvántartott nyugdíjcélú befizetéseinek összege alapján a Nyugdíjbiztosítási Alap az özvegyi nyugdíjra jogosult
személy – mint az elhunyt biztosított különös jogutódja – számára özvegyi járadékot fizet,
amennyiben az özvegyi járadék összege magasabb, mint az e törvényben meghatározott özvegyi nyugdíj összege. Özvegyi járadék fizetése esetén özvegyi nyugdíj nem folyósítható.
 
Adózás
 
A magánnyugdíjpénztár tagja a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe 2010.
november 3-a és 2011. január 31-e között történt visszalépése esetén a 2011. év adóbevallásában tett (munkáltatói adómegállapítás esetén a munkáltatónak átadott) nyilatkozattal a pénztár igazolása alapján rendelkezhet az összevont adóalapja adójának az adókedvezmények fennmaradó részéből a magánnyugdíjpénztár által önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba az adóévben átutalt visszalépő tagi kifizetések 20 százalékának megfelelő, de legfeljebb 300 000 forint adó visszatérítéséről.
 
 
 A bővös szám
 
A magán-nyugdíjpénztári tagok társadalombiztosítási nyugellátásának kiszámítása során alkalmazásra kerülő szorzószám meghatározása:
 
Sz = h + (1-h) * 0,75 ,

ahol:
Sz= az alkalmazásra kerülő szorzószám értéke, és
a teljes elismert szolgálati idő
h = a 2010. október 1. és 2011. november 30. között szerzett szolgálati idő .
A h értékének kiszámítása során a számlálóban és a nevezőben megjelölt időtartamot is
napokban kell meghatározni, és a hányadost két tizedes jegyre kell kerekíteni.

 


Címkék: állami magánnyugdíjpénztár visszalépés nyugdíjkalkulátor matolcsy nyugdíjtörvény nyugdíjrendszerbe

A bejegyzés trackback címe:

https://maradok.blog.hu/api/trackback/id/tr622479190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

s17 2010.11.29. 08:37:31

A kormány egyik legfőbb "érve" a magánpénztárak állampapírpiacnál rosszabb átlagos hozama. Ez sok szempontból csúsztatás, de hogy legfőképpen miért, arról összeírtam ezt a bejegyzést: gyemantfelkrajcar.blog.hu/2010/11/28/kockazat_nelkul_nincs_riziko_1

thomas67 2010.11.29. 08:37:49

Sziasztok!
A benyújtott tv.javaslatban lehet, hogy ellentmondás van?

35. § A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban:
Tny.) 2. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
„(6) Az a személy, aki:
b) 2011. január 31-éig kezdeményezi a magán-nyugdíjpénztári tagsági jogviszonyának
fenntartását, 2011. december 1-jétől kezdődően
a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerben további szolgálati időt nem szerez, és az ezt követően
szerzett keresete, jövedelme a társadalombiztosítási nyugellátások megállapítása során nem vehető
figyelembe...”

Az általános indokolás részben már 2011.december 31-e szerepel.

Ez ellentmondás, vagy értelmezésbeli különbség?

Twitter

süti beállítások módosítása