Friss topikok

Utolsó kommentek

Értetlenség a köbön

2010.11.30. 13:29 | Maradok | 5 komment

Nemcsak itthon, hanem külföldön is kiverte a biztosítékot a hazai nyugdíjrendszer drasztikus átalakítása, a pénztárak villmágyors szétverése. Külföldi szakértők is értetlenül nézik, hová vezethet ez a folyamat. A nyugtalanság nő, ismét negatív színben tüntetnek fel bennünket, az uniós tagállamok amúgy is az egyik legelmaradottabb országát, mint akinek a minta Argentína lenne. Nemzetközi körkép.

 

Bloomberg: Argentína a minta?  

A hírügynökség jelentése szerint Magyarország ultimátumot ad polgárainak vagy áthelyezik az állami kasszába a magánnyugdíj pénzalapban tartott pénzüket, vagy elveszítik az állami nyugdíjukat. Magyarország,  az EU leginkább eladósodott közép-európai tagállama ezzel a lépéssel Argentína példáját követi.
A latin-amerikai ország ugyanis 2001-ben mintegy 3,2 milliárd dollárnyi nyugdíj megtakarítást kobozott el. A Buenos Aires-i kormány két évvel ezelőtt államosította a 24 milliárd dollárt jelentő iparágat, hogy ily módon kompenzálja az államadósság 2005-ös átstrukturálása után kieső adóbevételt.
 
 

Le Monde: ultimátum a magánnyugdíjpénztári tagoknak  

 

„A magyar kormánynak a magánnyugdíjpénztárak elleni puccsa" súlyosbította a befektetők bizalomvesztését, és az Európai Bizottságot is reagálásra késztette – írja a Francia Le Monde.  A lap szerint, "Budapest nyugati partnerei most már  növekvő nyugtalansággal figyelik azt, ahogy az Orbán Viktor vezette konzervatív jobboldal hat hónapja átformálja a törvényhozást és felszámolja a hatalmi ellensúlyokat". Arról is írnak, hogy Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter októberben még arról beszélt, hogy azt a járulékrészt, amelyet a munkavállalók a magánnyugdíjpénztáraknak fizetnek, 14 hónapon át az állami kasszába fogják téríteni a költségvetési hiány csökkentésére. November 24-én azonban a lap szerint a kormány "valóságos ultimátumot" intézett a magánnyugdíjpénztári tagokhoz amikor 2011. január 31-ig szabott időt arra, hogy a megtakarításukkal együtt átlépjenek az állami rendszerbe. Különben elvesztik jogosultságukat az állam által garantált nyugdíjhoz, amelyhez a kötelező járulékot a munkáltatóknak egyébként továbbra is be kell fizetniük.

 

Credit-Suisse: komoly kockázat a 2. pillér megszüntetése  
 

A magánnyugdíj-pénztári befizetések többmilliárd dolláros felfüggesztése – összességében a nyugdíjrendszer második pillérjének felszámolása – komoly kockázatokat jelent az állami büdzsé számára. A jelenlegi befizetések nem képezik az állam nettó vagyonát, a jövőbeni befizetésekkel együtt azonban a jövő nyugdíjasainak járó tartozás is megjelenik – állítja a CSFB elemzője. Hozzátette, ha nem változtatnak a rendszeren 2011-ben már komoly problémák jelentkezhetnek a költségvetésben.

 

 Goldman Sachs: megugró fiskális bizonytalanság


A Goldman Sachs számításai szerint, ha a magánpénztári tagok 90 százaléka visszalép az állami rendszerbe az 7,4 százalékkal csökkentené a GDP arányos adósságállományt; a JP Morgan elemzése szerint ugyanilyen arányú visszalépés enyhébb csökkenést hozna: az adósságállomány a jelenlegi 83-ról 77 százalékra mérséklődne. A fiskális bizonytalanság és a kockázat azonban 2012 után megugrik, hiszen ezután válik esedékessé az IMF és az EU által nyújtott kölcsön visszafizetésének jó része

 

 

EU: Aggódunk!

 

Az Európai Unió pénzügyi biztosa viszont aggódik az új magyar nyugdíjrendszer miatt. Amoden Altafaj Tandio, az unió pénzügyi biztosának szóvivője azt mondta: várják, hogy a magyar hatóságok tisztázzák a lépéseiket. Úgy gondolják ugyanis, ez egy nagyon érzékeny kérdés, de csak akkor tervezik, hogy lépéseket tesznek, ha látják, hova fut ki ez a folyamat.

A büdzsé tervezetével ellentétben a brüsszeli testület nem vette figyelembe azt a hatást, amelyet a magánnyugdíjpénztárakból az állami rendszerbe való tömeges visszalépés gyakorolhat a költségvetésre. A jelentés egyébként még csak „a visszalépés lehetőségének a megnyitásaként” utal a kormány nyugdíjterveire, ami nyilvánvalóan nem tükrözi a múlt heti bejelentéseket.

Ezt jelzi az a brüsszeli számítás is, amely mindössze 20 százalékos visszalépési arányt feltételezve állapítja meg, hogy az a GDP 2 százalékával csökkentené a hiányt és egy százalékkal az államadósságot.

Matolcsy egyébként a napokban durván nekiment az Európai Bizottságnak.. A nemzetgazdasági miniszter szerint „hiteltelen és professzionálisan megalapozatlan” az Európai Bizottság Magyarországgal kapcsolatos gazdasági előrejelzése.

 

The Wall Street Journal: Majdnem minden munkaképes tag 
 

A legtöbb munkaképes korú magyar tagja valamelyik magánnyugdíjpénztárnak -számol be a TWSJ. A hárommillió tag megtakarítása 2,8 ezer milliárd forint, vagyis a magyar GDP mintegy 10 százaléka. Ennek az összegnek a felét külföldi és magyar értékpapírokba fektették be, a fennmaradó részt pedig államkötvényekbe.

 

Businessweek: nehéz lesz az alapok működése 

 

A lap által idézett AP-jelentés ugyanakkor arra hívja fel a figyelmet, hogy a magyar kormány terve nem államosítja ugyan közvetlenül a magánnyugdíjpénztárakat, ahogyan azt Argentína tette 2008-ban, de jelentősen megnehezíti az alapok további működését.

 

(Felhasznált források: Világgazdaság, Heti Világgazdaság, MTI, Ecoline, Portfolio)



A bejegyzés trackback címe:

https://maradok.blog.hu/api/trackback/id/tr522483464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.11.30. 20:45:02

Arra lennék kiváncsi, hogyha már szemét nemzetellenes vagyok, aki kiveszi magát a "szolidáris" rendszerből, nem leszek jogosult az állami nyugdíjra, csak a magánpénztári megtakarításom lesz, akkor eldönthetem, hogy mikor megyek nyugdíjba, vagy szívnom kell az összeomló államiakkal, miközben folyamatosan emelni fogják a nyugdíjkorhatárt?

HáBori 2010.12.01. 12:48:20

Egy kicsit hosszú lesz, bocs....

Na szóval, először is, itt páran, (gondolom fideszfanok)azt állitják, hogy a manyup számlán lévő pénz nem az én tulajdonom. Cáfolom, ill. nem is én, hanem Matolcsy úr.
Ime: www.parlament.hu/irom39/01817/01817.pdf
A parlamenthez benyújtott T/1817-es törvénytervezetével, ennek is pontosan a 17.§-ában

"17. § Az Mpt. 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
5
„(4) A pénztártag követelése – a tulajdonlás elve szerint – a pénztártag tulajdona, amelyre az e
törvényben foglaltak szerint kedvezményezett jelölhető. A pénztártag követeléséért a pénztár, és az
e törvényben meghatározott feltételek szerint az Alap tartozik helytállni.”"

Hoppá..... hogyan is van ez? Tehát ez a követelés az én tulajdonom,-gondolom, mint a házam, autóm meg az XXXbanknál lévő folyószámlám. Ugye fideszfanok??? (ezt egyébként azért tették bele a törvénytervezetbe -a tételes indoklásuk szerint-, mert itt szüntették meg a követelésemre az állami garanciát)

Haladjunk tovább, ezek szerint ez az én magántulajdonom, viszont a következő, 18.§ így szól:
"18. § Az Mpt. 24. § (10) és (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(10) A 23. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott esetben a magán-nyugdíjpénztári tagnak a
magánnyugdíjrendszerben fennálló tagsági jogviszonya fenntartásának szándékáról – ha e törvény
eltérően nem rendelkezik – személyazonosságának ellenőrzése céljából személyesen, a
Nyugdíjbiztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási szervnél (a továbbiakban:
nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv) kell nyilatkoznia."

Én nem vagyok jogvégzett ember, de a józan paraszti eszemre lefordítva ez azt jelenti, hogy ha meg akarom tartani a magántulajdonomat, -itt manyup számakövetelésemet, máshol/máskor esetleg a házamat, autómat egyéb számlámat????- akkor nekem kell nyilatkoznom -horribile dictu, személyesen befáradva a T. Hatósághoz-, hogy igenis tényleg és valóban úgy gondolom, hogy megtartom azt ami az enyém, amit 13éven át gondoztam, ápoltam, gyarapítottam.......

.....na ne, ne röhögtessen Matolcsy úr, ezt ugye nem gondolja senki komolyan Európa közepén, az Európai Unió tagállamában a XXI.sz-ban, állítólag jogállamban!!!

Mégegyszer..... ez az enyém, Ő mondta ki a saját törvénytervezetében, akkor miről beszélgetünk? Enyém, megtartom és kész, majd ha oda akarom adni valakinek, na majd akkor nyilatkozom arról, hogy mit akarok vele kezdeni! Értve vagyok??

De (fáradtan legyint!!!!), oké, legyen, világéletemben jó állampolgára voltam a hazának, mindig minden törvényt, szabályt betartottam, mondhatnám jogkövető magatartást tanúsítottam, most is ezt teszem, bemegyek, nyilatkozom arról, hogy ami eddig 13évig az enyém volt, azt ezután is megtartanám (mert hát ugye miért ne? én gyűjtöttem, vállalkozó vagyok, még csak nem is a munkáltatóm rakta ezt félre nekem, lévén magam vagyok a saját munkáltatóm).
És erre ön Matolcsy úr mit tesz? Hát szankcionál engem, engem az abszolút jóhiszemű, jogkövető magatartást tanúsító állampolgárát ennek az országnak!!!!

Hát, hogy a fenében is van ez? Mit is követtem el, hogy engem kitaszít a közösségből, vagy az ön szavaival kiszerződöm az állami nyugdíjrendszerből????

Mi ez a csavar, hol és mit követtem el én, hogy ezt a büntetést érdemlem?? ja, és melyik magyar Bíróság is mondja ezt ki???

De, rendben, még ezt is elfogadom, -ha eddig én (önnel, az állammal ellentétben) tudtam takarékoskodni, akkor a nyugdíjig még hátralévő másik 13évben is tudok, oké, megoldom!!

Na de már aztán az már a pofátlanság netovábbja, hogy közli velem -ugyan kitaszítottak az állami nyugdíjrendszerből- de azért ugyanúgy fizessem a nyugdíjjárulékomat továbbra is mint eddig (ja, hogy mostantól nyugdíjadó a neve, leszarom)).

....és akkor személyesen....

Tisztelt Állam úr!

Én 13évvel ezelőtt kötöttem önnel egy egyeszséget, hogy márpediglen -könnyítendő a majdani állami nyugdíjterhet- ezentúl én magam gyűjtöm és rakom félre a leendő nyugdíjam negyedrészét az ön által kijelölt pénztárba. Megegyeztünk, egymás tenyerébe csaptunk -emléxem- hogy ez a pénz az enyém, azzal a feltétellel, hogy csak akkor kapom meg ha eljön az időm. Cserébe én lemondtam a majdani állami nyugdíjam negyedrészéről, Ön pedig megígérte, hogy az így az állami büdzséből kieső részt kipótolja (tudom teher, viszont ha már megérdemelt nyugdíjas éveimet töltöm ugyanennyivel könnyebb önnek)
Ez eddig frankón működött is, bár sokszor hallottam önt panaszkodni, hogy sok a kiadás, sokba kerül ezmegaz, meg hát a hitel, meg a törlesztés, ugye, meg aztán jött ez a fránya világgazdasági válság.... Oké, én ezt mindet elhiszem, de tudja Állam úr, nekem sem könnyebb a helyzetem, nekem is drágább lett az élet, ön is drágábban mér eztazt, járulékok, adók miegymás, meg hát a Világgazdasági Válság azért engem sem került el.
De.... én eddig tartottam magunkat a megállapodásunkhoz és nagyon szeretném ha Ön Állam úr, ön is ezt tenné. Higgye el nincs már sok hátra a szerződésünkből és akkor könnyebb lesz Önnek. Addig is talán próbáljon meg kicsit felelősebben bánni azzal a fene sok (vagy kevés??) pénzzel, higgye el én is ugyanezt teszem a magam szintjén és nem Öntől várom el, hogy ugyanmár a Magyar Nemzeti Banknál lévő valuta tartalékból segítsen engem talpra állni, Szépen kérem Ön se ácsingózzon az én, öreg napjaimra félretett pénzecskémre.

Köszönöm: egy (atizmillióbólvagycsakháromból) állampolgára

Morfologista 2010.12.02. 08:24:38

A minap jelent meg egy cikk a portfolio.hu-n. ( link: portfolio.hu/gazdasag/nyugdij/alairtak_a_halalos_iteletet_befellegzett_a_penztaraknak.142072.html )

A cikket jegyző fiatal srácra már a tv-ben felfigyeltem, ugyanis iszonyat nagy baromságokat tud írni/mondani. Szégyen, hogy a portfolio.hu hogyan engedheti meg magának ezt az arcot. Egészen érdekesen lát dolgokat.

HÚÚ 2010.12.04. 22:11:29

@HáBori: Sajnállak benneteket, hogy elhiszitek ezt a sok hazugságot. A nyugdíjpénztári befizetések hozamának kétharmadát elpazarolták. Eddig egyetlen nyugdíjpénztár sem fizetett semmit, csak a pénzt szedik be. Mi lesz, ha fizetni kellene? Újabb válság?? A pénz meg eltűnik??
Az állam mindig helytáll. Sokkal nagyobb biztonságot jelent.
Tudjátok, az a pénz az enyém, amivel rendelkezhetem. A magánnyugdíj pénztári befizetések nem ilyenek.

bennfentes9 2010.12.05. 00:44:27

Ja éppen itt pazarolják a kétharmadot - kicsit olvass mielőtt írsz:

maradok.blog.hu/2010/12/02/a_faguriga_es_a_maraton#more2488805

3% reálhozam feletti reálhozam...

Fizetni fizetett már pénztár, egy összegben. Járulékot viszont nem tud folyósítani, mert nincs rá törvény.

Az állam mindig helytáll, persze. És a 13. havi nyugdíj elvonása, korhatár emelés stb? Az állam csak ígérni tud, de azt is olyan kedvesen teszi. Kb így: ha nem lépsz vissza, pofán verlek egy baseball ütővel. Te csak higgyél az államnak, majd 30 év múlva megnézzük, kinek mennyi manit hoz a postás.

Twitter

süti beállítások módosítása