Friss topikok

Utolsó kommentek

Az olcsó és biztonságos társadalombiztosítás

2010.12.21. 12:06 | Maradok | 31 komment

A magán-nyugdíjpénztárakkal kapcsolatos hivatalos álláspontok olyan előnyöket sorolnak a felosztó kirovó rendszer mellett, amelyek nem valóságosak. Erősen kétséges a nyugdíjak előre kalkulálhatósága, mint ahogy az "olcsóság" is vitatható. Az állami rendszerben egy főre 10 ezer forint költség esik, a magánrendszerben 6 ezer.

Mindenekelőtt egy alapvető tétel: az első pillérnek  nevezett felosztó-kirovó rendszer szükséges és fontos eleme a munkaképes kor után jövedelmet biztosító nyugdíjrendszernek. A társadalom aktív munkavállalói által közvetlenül, vagy a béreik arányában a munkáltatóikon keresztül az adott évben befizetett járulékok és az ugyanabban az időszakban a nyugdíjak formájában kifizető társadalombiztosítási szisztéma a generációk közötti jövedelem újraelosztás, szolidaritás rendszere.

 

 

A leghangosabban mondott érv, hogy a TB rendszer biztonságos, szemben a magán nyugdíjpénztári rendszerrel, ami bizonytalan. 

A biztonságnak két alapvető ismérve van:

- egyrészt, hogy a jogosultak számára előre kalkulálható, és előre rögzített paraméterek mentén kiszámítható, 
- másrészt pedig, hogy a kalkulált és kiszámított összegek kifizetését semmi sem veszélyezteti.

A TB rendszer előre kalkulálhatósága erősen kétséges

Mivel a mindenkori befizetések azonnali kifizetéséről van szó arra igencsak nehéz kötelezettséget vállalni, hogy a 10, 20, vagy éppen 30 év múlva nyugdíjba vonulók mekkora nyugdíjjal kalkulálhatnak majd.

A TB rendszerben a befizetésekkel csak jogot szerez, hogy majd nyugdíjat kap, de annak mértékét az akkori befizetések determinálják. Ráadásul a TB rendszernek ez a sajátossága a mindenkori kormányokat arra csábítja, hogy jó időszakokban akár a költségvetés terhére is többletkifizetéseket ígérjen (lásd 13. 14 havi nyugdíj ígéretek), vagy egyszeri nyugdíjemeléseket, valósítson meg, amelyeket aztán nehezebb időkben visszavon (megint csak lásd 13. havi nyugdíj, vagy az indexálás megváltoztatása.)

 

 

Mitől függ a bizonytalanság?

Ez a bizonytalanság nem csak a mindenkori kormányok akaratán múlik. A rendszer alapvető problémája mindenütt a világon az, hogy a nyugdíjban töltött idő – az átlagéletkor növekedésének következményeként – növekszik, miközben az az aktív korú népesség aránya jellemzően csökken. Ez az a bizonyos demográfiai rés, ami a társadalom szempontjából üdvös, de a finanszírozás szempontjából gondot okoz. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a munkaképes korú népesség – és ez megint jó dolog – hosszabb időt tölt képzési intézményben, mint korábban akkor az is látszik, hogy a járadékfizetéssel eltelt idő és a járadék fizetők száma egyre kisebb arányt képvisel a nyugdíjban levők számához képest.

Ez pedig azzal jár, hogy számítani kell olyan korrekciókra, ami a helyettesítési ráta mérséklésében, vagy a nyugdíjkorhatár emelésében jelenhet meg.

Ez a bizonytalanság jelenik meg a másik elemnél is, hogy tehát a már megállapított nyugdíjak kifizetését semmi sem veszélyezteti. A már említett 13 havi nyugdíj megszüntetése gyakorlatilag az előző időszakhoz képest 8 százalékos nyugdíjcsökkentést jelentett, tehát az a tétel, hogy a TB nyugdíj biztonságosabb, mint a tőkefedezeti rendszer a tényekkel nem igazolható.

A tőkefedezeti rendszer bizonytalansága a piaci teljesítmények ingadozásából adódik. De ugyanezek a teljesítmény változások befolyásolják a TB rendszert is, hiszen ha a gazdaság teljesítménye nem elégséges a korábbi szintű nyugellátások kifizetésére, akkor ugyanúgy bizonytalanná válik az ígérvények, jogosultságok teljesítése, mint a tőkefedezeti rendszerben.

 

Ezek nem elméleti kérdések!

 

A 2010 évi költségvetésben a nyugdíj alap hiánya 694 milliárd forint volt. Ebből 360 milliárdot magyaráz a magán nyugdíjpénztári tagok be nem fizetett 8 %-a, a maradék több mint 330 milliárd pontosan azt jelzi, hogy a befizetések nem elegendőek a nyugdíj kifizetésekre. Ez pedig önmagától nem szűnik meg sőt, a demográfia helyzet romlása ennek a hiánynak a növekedését jelzi előre.

Könnyű belátni, hogy a magán nyugdíjpénztári vagyon - 3000 milliárd forint - teljes államosítása és annak a nyugdíjrendszer hiányának ellentételezéseként való felhasználása 9 éven keresztül lenne képes a hiányzó évi 360 milliárd forintot pótolni. Figyelembe véve azonban, hogy a hiány nőni fog (a legnépesebb korosztályok most fognak nyugdíjba vonulni, miközben az járulékfizető népesség nem nő érdemben), továbbá, hogy a vagyon piaci értéke éppen a gyors likvidálási igény miatt várhatóan csökken, a konfiskálás csak igen rövid ideig kompenzálja a hiányt és 5 éven belül a TB alap helyzete ellehetetlenül.

 

 

Ennyit a biztonságról

Ami az olcsóságot illeti, itt a csúsztatások és a szakmai tévedések kiszűrése az elsődleges feladat.
Az állítás úgy szól, hogy miközben a TB 2011 tervezett kiadásai 3085 milliárd forintot jelentenek, ehhez mindössze 30,9 milliárd költség előirányzat tartozik, tehát a működési költség aránya 1,0 százalék.


Ezzel állítják szembe azt, hogy a magán nyugdíjpénztárak 2009-ben 18 milliárd forintot fordítottak a működésre, ami az az abban az évben befolyt 357 milliárdos éves tagdíjhoz viszonyítva 5,1 %, tehát a magánnyugdíjpénztár 5ször olyan költséges, mint a TB.

Ez egy tetszetős, ámde hamis állítás. A TB rendszer jellegéből adódóan csak az éves befolyó bevételeket és az éves kiadásokat kezeli, míg a magánnyugdíjpénztár az egész felhalmozott vagyont. Ha ehhez viszonyítjuk a működés költségét akkor a 2009 évi 2607 milliárd forintos vagyonhoz képest ez mindössze 0,69 %. A magánnyugdíjpénztárnak ugyanis olyan rendszert kell működtetnie, ami a tagok mindenkori vagyonáról személyre szóló nyilvántartást vezet, azaz nem csak az évi be és kifizetéseket, hanem a vagyon változását is követni képes.

Tételesen is hibádzik a számítás

A magánnyugdíjrendszer költségei között ugyanis olyan tételek vannak, ami jogszabályi kötelezettség, és ami nincs meg a TB-nél. A TB-nek nem kell a garancia alapnak fizetnie, nincs felügyeleti díja, nem köteles könyvvizsgálót alkalmazni. Ezeknek a tételeknek az összege 2009-ben 2,2 milliárd forintot tettek ki. (A magán nyugdíjpénztárak 2010 első félévi –nagy előszeretettel hangsúlyozott - működési vesztesége a 600 millió forint volt, a fenti tételek ugyanakkor 700 millió forintra rúgtak)

Másoldalról a volumenekhez való viszonyítás félrevezető lehet. Senki se gondolhatja, hogy ha holnaptól a kormány megfelezné a nyugdíjakat, ez azt jelentené, hogy a TB működési költségét is meg kellene felezni. A számlák, az átutalások a nyugdíj megállapítások száma ettől nem változna, a ráfordítások ugyanis közömbösek abból a szempontból, hogy egy-egy rubrikába mekkora összeget kell írni. Hasonlóan, ha a nyugdíjpénztári tagdíjakat megdupláznák, biztosan nem nőne duplájára a működési költség.

Mekkora költség hárul az ügyfélre?

Érdemes tehát azt is megvizsgálni, hogy egy-egy ügyfél mekkora költséget kell, hogy elviseljen. Az egy ügyfélre jutó költségek tekintetében a viszony megfordul, a nyugdíjpénztári tagokra jutó éves költség 5900 forint szemben az egy nyugdíjasra jutó több mint 10 000 forintos TB költség teherrel.

Az előbbiek illusztrálására álljon itt egy összehasonlító táblázat. (A számok a TB 2011 évi költségvetési előirányzat tervezetéből, a nyugdíjpénztárak esetében a 2009 évi auditált PSZÁF adatokból, illetve az ONYF és a KSH adataiból származnak)

 

 

Bizonyára lehetne a magánnyugdíjpénztárak működését is racionalizálni. De az előbbiek alapján nem igazán reális arról beszélni, hogy a működtetés költségessége okot jelentene a rendszer felrúgására.


Címkék: magyar járulék rendszer tb társadalombiztosítás demográfia nyugdíjvita munkáltatói nyugdíjrendszer

A bejegyzés trackback címe:

https://maradok.blog.hu/api/trackback/id/tr232528592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.12.21. 13:51:32

Ami a működési költségeket illeti, szerintem mindkét rendszert lehetne (illetve lehetett volna) ésszerűbbé tenni.

Egyébként ha csak a költségek szempontjából néznénk, mindenképp a tiszta TB rendszer jobb. A vegyes rendszerben ugyanis az adott tag generál TB költséges IS és magánpénztári költséget IS, míg a tisztán TB rendszerben csak a TB költség van.

Tehát a magánpénztári rendszer mellett nem a költségek szempontjából kellene érvelni szerintem.

vendor555 2010.12.21. 14:18:31

Ami a működési költségeket illeti, szerintem a magán pénztárak semmi mással nem foglakonak, csak a befizetett pénzekkel, a TB pedig a nyugdíj jogosultsághoz tartozó összes munkaügyi adat begyüjtésével, nyilvántartásával, kezelésével, az egyes munkavállalók egész "történetével" , ami óriási adminisztrációt jelent.
Ennek tudatában csodálkozom is, hogy "olcsóbbak" tudnak lenni.

1ns 2010.12.21. 14:49:28

Vajon ki fizeti a "maradok" típusú reklámokat a TV-ben, vagy akár ezt a weboldalt ? (a kérdés persze költői)

GennyesTus 2010.12.21. 17:17:33

Igen igen. Arról persze hallgatnak a illetékesek, hogy vajon mennyivel nő majd a TB működési költsége, ha bevezetik az "egyéni számlákat". A jelenlegi rendszernek persze, hogy alacsony a költsége. Hisz csak egy kalkulátor kell nekik (amivel egyszer kiszámolják mennyi lesz a nyugdíj, és ezt az összeget emelik ciklusonként 1-2 százalékkal attól függ a nyertes párt mennyit ígért), és egy netbank, amivel az utalásokat el lehet intézni.

Borenbukk 2010.12.21. 17:17:34

@vendor555: Ize... Lofax! Az utolso vacak igazolast is a nyugdijba vonulonak kell beszereznie.

Rwindx 2010.12.21. 17:18:15

Vajon az hogy az olcsóbb az 5% mint az 1% mondatot hogyan befolyásolná az hogy az mnyp-knek kellene beszednie a járulékokat? Gondolom max úgy hogy a 6% olcsóbb mint az 1%.

macskabolcso 2010.12.21. 17:18:16

Sok előnye van a magánnyugdíjpénztáraknak, de a felszámolt költségek nem tartoznak ezek közé. Azt állítani , hogy az ő költségeik nem is olyan magasak, az már kicsit durva.

Hasonlítsd össze egy normál befektetési alappal, mert az is kb. így működik (alapjaiban véve), amiben meg más, arra igazán nem lehetne ekkora költséget felszámolni.

Morfologista 2010.12.21. 17:18:16

@1ns: Természetesen demagóg vagy. A kérdést úgy lenne értelme feltenni, hogy kerül-e valamennyi forintba a pénztártagoknak a Maradok-kampány. Válasz: egy fillérbe se! A pénztárak a mindenkori törvényi maximumot vonják el a befizetésekből, amit költségekre elvonhatnak. Ezt törvény szabályozza és ennél se többet se kevesebbet nem vonnak el a nyp-k. Azon lehet vitatkozni, hogy az eddigi díjmérték nagy volt-e vagy az eztán következő kevés-e, de ezzel itt most senki nem érvel, így én sem nyitom meg a vitát.

Morfologista 2010.12.21. 18:26:16

@Rwindx: Mert a TB rengeteg járulékot "szed be" igaz? Kérdezd már meg a bérszámfejtőtöket, hogy mennyiben is járul hozzá a TB ahhoz, hogy az a járulék be legyen fizetve. Szerintem meglepődsz!

tlvajferi 2010.12.21. 18:26:17

a 6% magánnyugdíjpénztári költséget én nagyon soknak találom, még akkor is aha amásik 10+

ugyanis a magánnyugdíjpénztáraknak az elmúlt 10 évben alig volt hozama, illetve akkor lett hozamuk, amikor a zor bán bejelentetette, hogy államosítsuk :-)

kérdés, lesz-e hozamuk a következő 20 évben, de ha atőzsdét hatévente megkopasztó sikkasztókra nézek, nem merem biztosan állítani -( megoldás, hogy jó évben kell nyugdíjba menni? :-))

ha az éves hivatalos átlagos 7% inflációt vizsgáljuk, a helyzet a béke feneke alatt van, a működési kltséggel együtt...

ha azt nézzük, hogy az elmúlt 10 évben a nemzeti bank alapkamata átlag 5-15% között ingázik (attól függően, hogyan kell kimenteni a pénzt az országból), hát a helyzet még szomorúbb _-() a mnyp vagyon egyharmada-fele esetleg kétharmada su eltűnik, mire nyugdíhasok leszünk és ez felháborító!!!

az is, hogy a zorbán ez elllen nem tesz semmit!
a gyurcsányféel bandától már el sem vártam, na de az zorbán...

Rwindx 2010.12.21. 21:01:51

@Morfologista:
Úgy gondolod ha az APEH-tól átpasszolják a járulékbeszedést az MNYP-nek akkor ugyannyi költsége lesz az MNYP-nek a beszedéssel mint az APEH-nek?
Meglepődnék.

pj02 2010.12.21. 21:01:51

" A TB rendszer jellegéből adódóan csak az éves befolyó bevételeket és az éves kiadásokat kezeli, míg a magánnyugdíjpénztár az egész felhalmozott vagyont. Ha ehhez viszonyítjuk a működés költségét akkor..."

Mivel a magánnyugdíjpénztári rendszerben a költséghányadot EGYSZER, a járulék egyéni számlára utalásakor vonják le, így teljesen értelmetlen arról beszélni, hogy mit kezel a rendszer, és mit nem.

Ha valaki munkavállalói nyugdíjjárulék címén összesen az egész életében egy alkalommal 10000 fointot fizet, akkor abból az ő számláján 9500 forint fog megjelenni, azaz a költségek aránya a begizetés 5%.

A rendszer drága, ezen semmiféle körmönfont (ráadásul hibás) érveléssel, nem lehet változtatni.
A feladatok természetesen mások, kérdés, hogy a 4%-nyi költségkülönbséget indokolja-e a portfoliók kezelésének költsége (főleg úgy, hogy az egyes befektetési ügyletek hozama valószinüleg nettó hozam, azaz a tranzakciók költségével csökkentett hozam, ergó a 4% különbözetet kizárólag az apparátussal összefüggésben felmerült költségek okozzák)

Másik nagy butaság, amit előszeretettel mondanak a nyugdíjpénztárak, hogy a vagyon az inflációhoz képest gyarapodott, éves 1-2-3%-os reálhozamot értek el a tagok.
Az infláció ugyebár a kiválasztott fogyasztói kosár árszinvonalának emelkedését jelenti. Az is evidens, hogy eltérő jövedelmi-társadalmi csoportok fogyasztási szerkezete jelentősen eltérhet, ergó az infláció, mint mutató önmagában nem alkalmas arra, hogy az egyes fogyasztók által érzékelt valódi árszinvonal emelkedést, drágulást objektíven, mérje.
Ennek a problémanak a legalább közelítő megoldására találták ki azokat a mutatókat, ami az egyes jövedelmi csoportok fogyasztói kosarának árnövekedését jelzi Ilyen például a NUYGDÍJASINFLÁCIÓ, amelynek mértéke az elmúlt 10 évben átlagosan 1,2-1,5 szerese volt az inflációnak. (Nagyrészt az energia, gyógyszerárak növekedése miatt)

A magánnyugdíjpénztárakból nyugdíjjáradék fizetésére értelemszerűen nyugdíjba menetelt követően kerül sor, amikor az emberek fogyasztási szerkezete -az aktív korukhoz képest- átalakul. (Pl: kevesebb lesz benne a közlekedési kiadás, több a gyógyszer, stb...)

Tehát ilyen módon a magánnyugdíjpénztári befizetések hozamát sem az inflációhoz, hanem a nyugdíjasinflációhoz kell mérni. (Hiszen, noha a felhalmozás aktív korban következik be, az elfogyasztás a nyugdíjas kosár javaira fog történni).
Ha a nyugdíjasinflációhoz mérjük a befizetések hozamát, kiderül, hogy még az a szolid 1-3% körüli reálhozamot sem érték el a pénztárak, ellenkezőleg, veszteség érte a pénztártagokat.

Morfologista 2010.12.22. 07:04:19

Nna! Kihirdették a törvényt. Lehet menni nyilatkozni!

Magyar Közlöny 194. szám. (december 21.)

bennfentes9 2010.12.22. 07:04:19

Ha pedig a pályakezdő inflációhoz, akkor 5-6% nyereség. Ha meg az ukrán inflációhoz, akkor még nagyobb a reálhozam,. Hát lol - nyugdíjasinfláció. Mérjék csak szépen rendesen az év/év inflációhoz és ne a nettó pénzáramra vetítve. A pénztárak különben napi hozamszámítást végeznek, a tb-ben nincs is egyéni számla, csak Vitya ígérgeti valami nyilatkozatban. Próbáld meg a tb-nél megtudni, hogy mennyi a szolgálati időd. Majd megnézem, hogy annak mekkora informatikai költsége lesz az állami egyéni számlának. Ha lesz, de szerintem ez egy jó nagy kamu.

Májkül 2010.12.22. 08:56:12

Azért kíváncsi lennék arra, hogy azoknak a kommentelôknek mennyi pénze van a MNYP-ban, akik ennyire támadják a MNYP-kat. Na mennyit fogtok most beadni a közösbe? Van egy sejtésem.... Ja, hogy máséval könnyû a csallánt verni? Én mindenesetre nem fogom az eddig összegyûjtött 4-5 millámat beadni, hogy elb.sszák hülyeségekre 2 év alatt.

2010.12.22. 19:30:01

@Májkül: Szerinted mennyi van? Aggódnak, hogy a minimálbérből nem lesz nyugdíjuk. A röhej viszont, hogy a minimálbérre az állam sem fog kézzelfogható nyugdíjat adni. Bár lehet, hogy Fidesz pártkönyv extra szorzószám lesz a számításnál.

2010.12.22. 19:30:01

Nekem arra az információra lenne szükségem a nyugdíjpénztárak elemzőitől, hogy a tömeges visszalépések miatt a növekedési portfoliók árfolyama ezt hogy fogja lereagálni? Szükséges-e egy átmeneti időszakra visszaváltanom klasszikusra, vagy sikerül-e kezelni a helyzetet árfolyamvesztés nélkül?

ámbátor 2010.12.22. 19:30:02

@Morfologista: Nyilatkoztam.

Épületbe belépéstől kilépésig kb 8 perc.

Kaptam sorszámot. mire kerestem volna, melyik ablakhoz kell mennem, már az én számom villogott.

Személyit, lakcímkártyát, TAJ kártyát beadtam. Egy perc múlva a nyomtatóból kipottyant három példány nyilatkozat, kitöltve. A nyilatkozat szövege teljesen tárgyilagos.Tollat adnak.

Aláírtuk, pecsét, szívélyesen elbúcsúztunk és kész.

Szóval nem kell vinni kész nyilatkozatot, nincs űrlap, se keresztkérdések. Meg sor se, egyelőre.

pj02 2010.12.22. 19:30:02

@bennfentes9:

"Ha pedig a pályakezdő inflációhoz, akkor 5-6% nyereség. Ha meg az ukrán inflációhoz, akkor még nagyobb a reálhozam"
Egész nyugodtan mérjed a pályakezdő, vagy az ukrán inflációhoz a nyugdíjvagyonod reálértékét, hogyha azt te pályakezdőként, vagy ukrajnában akarod elfogyasztani.

Különben ukrajnában lazán 10% felett van jelenleg is az infláció (de 2008-9-ben a hrivnya drasztikus leértékelődése miatt 20%-os volt), szóval ha már mindenáron nagyot akartál volna mondani, akkor inkább Japánt említhetted volna, ahol az elmult 10 évben defláció (árszinvonal csökkenés, kb évi 1-2%-os) volt, azaz a jelenben lévő 100 egység vagyonod egy év múlva 101-102 egységnyi jószágot ér.

"Majd megnézem, hogy annak mekkora informatikai költsége lesz az állami egyéni számlának. "

Hát, gyaníthatóan lényegesen alacsonyabb, mint amennyit a 18 pénztár együttesen informatikára költött eddig, és amennyibe a 18 különböző informatikai rendszer üzemeltetése kerülni fog az elkövetkezendő időben.

Egyébként a magánnyugdíjpénztáraknál maradás legfontosabb ellenérve pont ez: ha a kb 3,2 millió mnyp tag lecsökken akárcsak a felére, az ő tagdíjukból a működésre jutó költségátalány nem lesz elég a pénztárak működtetésére, ergó: vagy megszünik jónéhány pénztár, vagy a tagdíjakból, hozamból működési költségekre elkülönített részt kell megnövelni, azaz vagy csökkenni fog a nyugdíjjáárulékból a számlára kerülő rész, vagy a nominálhozam csökken, azaz reálértékben az eddig felhamozott vagyon értéke fog csökkenni, és az egyéni vagyonnövekedés forrása kizárólag a nyugdíjjárulék lesz, a hozam nem.
Namost mivel válságok vélhetően a jövőben is lesznek, így a portfóliókat a válságok olvasztják, azonban az összeszedett veszteségek ledolgozására a magas költségek miatt a korábbiaknál is nehezeb lesz, vagy egyáltalán nem fog sikerülni.
Mert senkinek ne leghyen ambíciója: a pénztárak működési költségeinek csökkentésére véges lehetőségek vannak: az ügyfeleket ki kell szolgálni, amiatt, lehet, hogy el lehet küldeni pár ügyintézőt, de a háttéraparátuson spórolni nem nagyon lehet. Viszont a fix költségek aránya magas, az informatika költsége, vagy a székház, ügyféklszolgálatok bérleti díja pedig fix, édesminyegy, hogy 3 ügyfél számláját kell kezelni, vagy 300 ezerét.

pj02 2010.12.22. 19:30:03

@Májkül: Nekem több van bent, mint a te 4-5 milliód, de ez a rendszer már meghalt, észre kéne venni.
Lehet kurucos dacból csakazértis maradni, de nincs értelme, egy 20-30%-ára csökkenő ügyfélállomány nem fog tudni eltartani 18 pénztárat. Talán fennmarad a 2-3 legnagyobb, a többi pénztár állománya így is, úgy is az államhoz kerül (legyél nyugodt, amikor elkezdenek bedőlni a pénztárak, az lesz az első dolga a kormánynak, hogy a nyugdíjak megvédésére hivatkozva nem engedi meg a többi magán pénztárnak, hogy átvegye az állományt).

Kishegyesi 2010.12.23. 08:08:40

@pj02:
Akkor mi veszteni valóm van? Nyilatkozom és nem lépek vissza. Legrosszabb esetben túl kevesen maradunk, bedől a kasszánk és az állam úgyis visszafogad, vagy nem?
A jobbik forgatókönyv szerint túlélik a pénztárak, 8 helyett 10% utalhatok a fizumból, és a pénztáraknak kisebb működési költséggel kell dolgozniuk, ergo nekem több marad. Ha csak 5% átlag reál hozamot el tudnának érni az elkövetkező 25 évben (ami 2009 -ben 30% körül volt) akkor nekem nem is kellene az akkorra már állami segély.

utolsojedi (törölt) 2010.12.23. 08:08:40

@pj02: Neked fizet valaki hogy itt kampányolsz? Ez bennfentes infó, hogy nem lehet átlépni? Ez lenne most az új érvelés, más nincs?

thomas67 2010.12.23. 09:30:07

Visszalépőknek: 40 év szolgálati idő(hivatalos munkaviszony) után az öregségi nyugdíj a havi bruttó átlagkereset 66%(!!!) 2013.01.01-től, szemben az eddigi 80%-kal.Ez sem volt reklámozva sehol.Forrás:1997.évi LXXXI.tv.20.§ Nagyon nagyon jól kell keresni ahoz, hogy ezután megélhetési nyugdíjat kapj, majd.
Rossz hír azoknak, akiik még nem rendelkeznek minimum 20 év szolgálati idővel és nem akartak visszalépni.Nekik,vissza kell lépniük,ha hajtanak bármilyen csakélyösszegű állami nyugdíjra: ez a kötelező minimum 20 év esetén a havi bruttó 33% lesz.JELENLEG!!!,de Isten és a Fidesz útja kiszámíthatatlanok!Láttunk már karón varjút :) mindenklinek jó "agyalást",a menjek vagy maradjakról, ha még van min "agyalni"!

McR 2010.12.28. 17:32:28

Én arra a következtetésre jutottam, hogy a "saját" két lábamra állok! MaNyuP és ÖnNyuP.
Ezenközben meg - alkotmánybíróság és pertársaság - megpróbálok megharcolni a - mindegy hogyan kerül levonásra, mégiscsak az én - befizetésem "maradék" 70-75%-ért! Ha sikerül, akkor - nyugdíjba vonulásom időpontjára - a gyufapénz is megmarad! Ha a mostani felosztó-kirovó rendszert és a népességi adatokat összevetem, nyugdíjbavonulásom időpontjában nagyjából egy aktív vagy négy-öt nyugdíjast kellene, hogy eltartson.

Azaz, hogy kicsit - mai áron számolva - forintosítsam a dolgot:
300.000,- bruttó jövedelemmel számolva (ebből kb 180.000,- a nettó), a befizetésre kerülő (azaz a kirvásra került) - 32% - járulék 96.000,-
Ha ezt az eltartandó - vegyük az alsó hangot - négy nyugdíjasra elosztom, fejenként 24.000,- a (teljes!!) nyugdíj, hiszen a felosztó-kirovó rendszerben NINCS TARTALÉKKÉPZÉS(bele sem fér)!

Úgy számolom, havi 7.000,- ÖnNyuP befizetéssel, 20 év alatt kb. 10 millát be lehet spájzolni. A ManyuP-ba befutó járulék-résznek - az előbbi jövedelemmel kalkulálva - alsó hangon is össze kell hoznia minimum kétszer ennyit.
Figyelembe véve a magyarországi átlag életkort, és tekintettel arra, hogy - várhatóan - a nyugdij korhatárt ismét emelni fogják, nyugdíjas éveimet nagyjából 10-12 évre teszem. De - a könnyebb számolás kedvéért - mondjuk legyen 15 év: akkor (a saját megtakarításomból) évi 2milla nyugdíjam van, azaz havi: 160.000,-.

ÉN MARADOK!

jantho 2010.12.28. 17:32:28

Amennyiben MARADOK és az ÁLLAM nem számolja majd a "munkás éveimet " ,
ÉN KÍVÁNOK RENDELKEZNI a munkáltatóm általi 24%-os nyugdíj járulékról is !
( Ha Öngondoskodás , hát legyen AZ !!! )

Ha az állam nem garantál nyugdijat nekem , a munkáltatóm az ÉN BÉREM után miért az ÁLLAMNAK fizessen MÉG 30 ÉVIG ???

Kishegyesi 2010.12.28. 17:32:28

@ámbátor:
Nyilatkoztam én is, maradok.
Nekem 1,5 óra volt a sorban állás (Debrecenben).
Minden simán ment, nem kérdeztek semmit, nem akartak megtéríteni sem.
És ti?

ámbátor 2010.12.28. 17:32:29

@pj02: A friss törvényből:

22. § Az Mpt. 83. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(7) A végelszámoló a végelszámolás kezdő időpontjától számított 30 napon belül kiküldött
levélben a pénztár tagjait a pénztár jogutód nélküli megszűnéséről és 30 napos határidővel
nyilatkozattételre szólítja fel a tagokat, hogy melyik pénztárba kívánnak átlépni. Amennyiben a tag
nyilatkozik a más pénztárba történő átlépéséről, akkor a követelését a (6) bekezdésben foglaltak
szerint kell átutalni. Abban az esetben, ha a tag a megadott határidőn belül nem nyilatkozik, a
végelszámoló intézkedik a tag társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe történő visszaléptetése
érdekében.”

23. § Az Mpt. 84. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lép:
„(3) A Felügyelet köteles a felszámolás kezdő időpontjában a pénztár tevékenységi engedélyét
visszavonni.
(4) A felszámoló a felszámolás kezdő időpontjától számított 30 napon belül kiküldött levélben
tájékoztatja a pénztár tagjait a felszámolás tényéről és egyúttal 30 napos határidővel
nyilatkozattételre szólítja fel a tagokat, hogy melyik pénztárba kívánnak átlépni. Abban az esetben,
ha a tag a megadott határidőn belül nem nyilatkozik, akkor a felszámoló intézkedik a tag
társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe történő visszaléptetése érdekében.”

thomas67 2010.12.28. 19:53:29

@McR: "Saját két lábamra állok" valszeg ez a hátsó cél a tv módosítással,de bizonyítani senki nem tudja.Még nagyobb valószínűséggel fogalmuk sincs, h 20 év múlva miből fizetnek nyugdíjat.Az öngondoskodás nem lenne butaság, ha lenne miből.Tény, h az állóvíz felkavaródott nyugdíj ügyben.De a matekpélda jó.

thomas67 2010.12.28. 19:55:07

@jantho: erre kell pertársaságot alapítani, vagy ha már van csatlakozni, aki tud ilyenről jelezze, légy szíves, vagy ha tud ügyvédről, aki ilyet vállal!

jantho 2010.12.29. 15:32:57

@thomas67: Terveim szerint az ünnepek után - jan 3-4 felé -megkérem a DAS ( jogvédelem biztosító )-t foglaljon állást .

Ha jogilag helytálló gondolat menetem ,3 millióig vállalja a teljes perköltséget ( ügyvédek, tanácsadók etc...) .
De ténleg hatásosabb lenne egy csoportos fellépés.

thomas67 2010.12.29. 19:44:57

@jantho: Ha belemennek, légy szíves jelezdd majd,csatlakoznék,thanx!

Twitter

süti beállítások módosítása